Lichaamswerk heeft mij steeds geïnteresseerd. Als jonge puber was dit dans in het algemeen, en ook volksdans.
In het jaar 2000 leerde ik tai chi kennen (de wudang tai chi chuan-stijl). In Oostende kreeg ik onderricht van Geert van Loo. Vanaf 2004 kreeg ik de kans om zelf les te geven, en dit doe ik nog steeds. Na de jaren ervaring heb ik aan de lijve ondervonden dat het bewegen in slow motion, waarbij steeds dezelfde volgorde van bewegingen gehandhaafd wordt, je brengt tot een steeds intensere beleving van lichaam en een kalmere geest.

Mijn interesse voor de oosterse kijk op lichaam en geest en energie groeide. Via het centrum 'Souldance' in Kortrijk, was er de mogelijkheid om een infoavond omtrent lu jong, gegeven door Lama Tulku Lobsang bij te wonen.

De warme uitstraling van Tulku Lama Lobsang en zijn wijze woorden, alsook de eeuwenoude traditionele bewegingen, weliswaar aangepast aan ons westerse mensen, bleken voor mij de start van verdieping in tibetaanse lu jong yoga. Het is mijn wens om zoveel mogelijk mensen hiermee in contact te brengen

lu jong

De wortels van lu jong liggen in het boeddhisme en tibetaanse geneeskunde.
De praktijk bestaat reeds 8000 jaar. De oefeningen zijn teruggebracht tot hun essentie, waardoor ze eenvoudig uitvoerbaar zijn, en voor iedereen haalbaar.

Algemene voordelen van lu jong :

Bevordert gezondheid door evenwicht te brengen in het lichaam, adem en geest
lu betekent : lichaam
jong betekent training of transformatie
Lu jong komt uit de trantrayana traditie, waarbij het lichaam beschouwd wordt als het voertuig voor ontwikkeling en transformatie van het zelf. Door training van het lichaam, en adem krijg je een heldere geest.

Voordeel voor fysieke gezondheid
meer weerstand tegen ziekte, verhoogde innerlijke warmte, meer uithoudingsvermogen

voordeel voor mentale gezondheid
Lu jong verscherpt ons bewustzijn van zowel ons lichaam als onze mentale toestand. Door een groter bewustzijn, vergroot je je mogelijkheid tot focussen in het moment.

voordelen voor energetische gezondheid
De brug tussen lichaam en geest is de adem (vitale energie).
Een subtiel type van adem of wind reist doorheen onze lichaamskanalen. De lu jong bewegingen openen en sluiten onze kanalen op speciale punten. Hierdoor worden blokkades losgemaakt, en kan de 'wind' harmonieus stromen.

tai chi

Een stap die je zet, en die je kan helpen
om te komen tot meer harmonie met jezelf,
met anderen,
en met het universum

bewegen in slow motion

Tai chi is van oorsprong een oosterse gevechtskunst, en wordt ook wel Chinees schaduwboksen genoemd. In China zelf is het nog altijd heel populair; misschien kent u de beelden wel van groepjes mensen die in een park heel traag en synchroon een reeks bewegingen uitvoeren, als in slow motion.

Het steeds herhalen van de trage, vloeiende bewegingen vraagt concentratie. En door de aard van de beweging moet u u evenwichtscentrum laag leggen. Uw lichaam komt zo centraal te staan, niet langer u geest.
De combinatie van beweging en concentratie zorgt ervoor dat Tai Chi een vorm van meditatie wordt. Lichaam en geest , samen één.

leef bewuster !

Zowel lu jong als Tai Chi, brengen je dichter bij jezelf.

Het is een aanrader om deze vorm van bewegen een kans te geven.